Business Intelligence (BI) is eigenlijk onmisbaar als je een modern bedrijf hebt. Wij vertellen je wat BI precies is en wat je ermee kunt.
Business Intelligence draait kort gezegd om het verzamelen en analyseren van bedrijfsgegevens en bedrijfsinformatie. BI is eigenlijk een parapluterm voor een flink aantal processen.
Er zijn verschillende business intelligence-tools die data kunnen analyseren. Het is belangrijk dat je goed onderzoek doet naar welke tool het beste bij je organisatie en werkwijze past.
Er is niets zo dodelijk voor een organisatie als het maken van slecht geïnformeerde keuzes. Met BI verzamel je zoveel mogelijk gegevens van je bedrijf. Daarmee bouw je een schat aan informatie op. Met BI-toepassingen verzamel je de gegevens niet alleen, maar analyseer je ze ook.
Het doel hiervan is dat je met deze data je organisatie slimmer laat werken. Met BI-oplossingen zie je waar knelpunten en groeimogelijkheden zijn en hoe je je concurrentie voor kunt blijven.
Business Intelligence is dus van grote waarde voor je bedrijf. Als je dit niet toepast, laat je heel veel voordeel (en vaak winst) liggen.
BI-oplossingen halen veel informatie uit verschillende systemen: van logistieke processen tot klantinformatie en verder. Deze enorme hoeveelheid data moet natuurlijk wel op een geordende manier worden gepresenteerd.
Daarvoor zijn dashboards onmisbaar. Met dashboarding maak je alle informatie overzichtelijk en inzichtelijk.
Als je voor het eerst begint met BI, moet je oppassen dat je niet te diep in alle informatie duikt, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Aan de andere kant wil je ook niet te veel informatie onontgonnen laten. Het is belangrijk om hier een goede balans in te vinden.
Met dashboarding houd je het overzicht en kun je de focus leggen op de belangrijkste informatie. Je hebt natuurlijk ook een goede professional nodig die deze informatie optimaal kan uitlezen. Het is dus zaak om goede BI-controllers te recruiten.
Een professional zorgt ervoor dat de KPI’s helder zijn voordat hij of zij zich in de data verdiept. Met KPI’s geef je je zoektocht richting en verlies je niet je lange-termijn-denken uit het oog. Vervolgens visualiseer je de voortgang van je KPI’s met dashboards.