Impact maken bij onze opdrachtgevers, dat is waar wij ons met man en macht voor inzetten. Of dit lukt? Daar kunnen we zelf heel veel van vinden, maar hiervoor kunnen we natuurlijk beter onze opdrachtgevers zelf aan het woord laten. Om dit te doen zijn we het gesprek aangegaan met Bram, CFO bij JC-Electronics in Leek.
Wat JC-Electronics doet is het repareren, reviseren, verkopen en inkopen van industriële elektronica voor klanten over de hele wereld. Hiermee ontzorgen zij de industriële markt op het gebied van elektronica èn geven ze deze machines en apparaten een tweede leven, waarmee ze bijdragen aan de circulaire economie.
Op het moment dat JC te maken kreeg met achterstanden op de administratie heeft Bram geschakeld met Fit, om op deze manier een oplossing te vinden voor het capaciteitsprobleem. En die oplossing? Die is gevonden. Ondertussen zit Dephny namelijk alweer bijna een jaar bij JC.
Een tijdelijke invulling kan van korte duur zijn, maar als het van beide kanten goed bevalt kan het ook zomaar eens langer dan een jaar duren. Dit aankomende jubileum is wat ons betreft dan ook een goed moment om eens op de koffie te gaan bij JC, om erachter te komen hoe de samenwerking vanuit zowel Bram als Dephny ervaren wordt.
Meer weten over het probleem waar JC-Electronics tegen aanliep en hoe dit is opgelost? En wat er daarnaast uit de samenwerking tussen JC en Fit ontstaan is? Je leest er alles over in onderstaand interview!
Hey Bram, tof dat je het gesprek wil aangaan. Tegen welk probleem liepen jullie aan, waarvoor jullie met Fit geschakeld hebben?
“Dik een jaar geleden hebben wij een nieuw ERP pakket geïmplementeerd en zijn tegelijkertijd ook met een nieuw systeem voor debiteurenbeheer begonnen. Na de implementatie moest iedereen natuurlijk wennen aan de nieuwe systemen. Toen zijn er op meerdere plekken op de administratie achterstanden ontstaan, waar we echt hulp bij nodig hadden. We dachten op dat moment eigenlijk direct aan Fit, omdat we met Fit al vaker gesproken hadden over het eventueel opvullen van gaten in de bezetting op onze financiële afdeling.”
“Vervolgens ben jij gestart, Dephny. Hoe is de afgelopen periode bij JC-Electronics bevallen?
“Ik ben bij Fit gaan werken om meer ervaring op te doen in de finance en te ontdekken wat ik leuk vind. Na het afronden van mijn eerste opdracht ben ik via Fit in contact gekomen met JC. Tijdens het kennismakingsgesprek met JC klikte het goed en ik kreeg het idee dat er genoeg te ontdekken viel. Daarna ben ik vol goede moed gestart.
Wat ik erg fijn vind is dat ik hier daadwerkelijk de kans heb gekregen om ervaring op te doen en te ontdekken. En als ik vraag of ik iets mag oppakken of graag wil zien, is er veel mogelijk. De vrijheid die je krijgt is fijn.”
Hierop breekt Bram even in: “Die vrijheid kan natuurlijk ook een keerzijde zijn. Mensen moeten natuurlijk wel met de goede dingen bezig blijven. Daar zijn we scherp op.”
Dephny vervolgd: “Zeker weten. De begeleiding vanuit JC werkt voor mij erg goed–elke twee weken heb ik een check-in moment met mijn leidinggevende om te bespreken hoe gaat, waar ik mee bezig ben, of ik lekker in de wedstrijd zit en waar de focus de aankomende weken zal gaan liggen. Daarmee zorgen we er ook voor dat we de goede dingen blijven doen.”
Bram gaat hierop vervolgens op door: “Dat is voor mij ook wat JC kenmerkt, dat de mens centraal staat. Echt aandacht voor elkaar, om vervolgens samen de mouwen op te stropen om de organisatie in te gaan en er alles aan te doen om het gewenste resultaat te behalen.”
Hoe is de afgelopen periode voor jou geweest, Bram?
“Allereerst doet Dephny het gewoon hartstikke goed. Zij heeft ons gebrek aan capaciteit kunnen opvangen en denkt echt met ons mee. Toen ze net bij ons binnen was hebben we nog actief gezocht naar een vaste invulling voor de functie die Dephny nu vervult, maar dat staat nu iets lager op de prioriteitenlijst omdat het op het moment gewoon goed loopt. Hiermee krijgen we de kans te wachten tot de geschikte persoon voorbij komt en hoeven we niet met de eerste de beste sollicitant in zee te gaan. Ook in de zomervakantie zaten we nog even verlegen om capaciteit, wat toen goed is opgepakt door Fit.”
Wat kenmerkt voor jou de dienstverlening vanuit Fit?
“We hebben ook met andere partijen gesproken om de gaten op onze administratie te dichten, maar vanuit Fit kregen we binnen no-time reactie met goede CV’s. Hierdoor hadden we snel meerdere geschikte profielen om uit te kiezen–dat is prettig. En ondanks dat de werkervaring er niet altijd is, brengen ze allemaal een bepaalde nieuwsgierigheid met zich mee die een goede dynamiek in het team brengt.
Op het moment dat Dephny binnenkwam zat het finance team in een lastige periode. Met de implementatie en een gebrek aan capaciteit begonnen mensen op hun tenen te lopen. Dit komt de sfeer natuurlijk niet ten goede. Een positieve vibe was nodig, waar Dephny zeker weten bij geholpen heeft.”
Dephny haakt hier even op in: “Dat er een positieve vibe nodig was merkte ik ook wel. Toen ik binnenkwam was het een beetje chaos. Dat is nu gelukkig echt duidelijk beter.”
Waar ben je het meest trots op wat betreft jouw tijd bij JC, Dephny?
“Moeilijke vraag hoor... Waar ik het meest trots op ben is dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen aan een stuk procesverbetering waarmee we de organisatie verder toekomstbestendig hebben gemaakt. Dat was, en is, echt leuk om te doen.”
Bram gaat hier nog even op door: “Dat zie je eigenlijk bij alle Fitters, dat zijn stuk voor stuk slimme mensen. Koppel dat aan een aanpakkersmentaliteit en je hebt een goede combinatie.
De binnenkomst van mensen als Dephny is daarnaast ook een mooie spiegel. Ze komen als buitenstaander binnen en kunnen eerlijk zijn over wat ze zien. Daar kun je vervolgens zelf weer je conclusies uit trekken en mee aan de slag.”
Mooi om te horen dat Fit aan de behoefte heeft kunnen voldoen, Bram. En tof dat je de ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen en het zo naar je zin hebt bij JC, Dephny. Dit klinkt als een win-win! Erin slagen om de problemen van de organisatie het hoofd te bieden en processen efficiënter inrichten, dat is waar we ons met z’n allen hard voor maken. Zo creëren we positieve impact bij al die mooie organisaties uit de regio en blijven we in ontwikkeling.